مقاله در مورد اختلال شخصیت نمایشی

مقاله در مورد اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی یکی از اختلالات شخصیتی است که در آن، فرد با یک الگوی نامناسب و استثنایی از رفتار و احساسات همراه است. افرادی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند، در برخورد با دیگران به دنبال توجه و تحسین هستند و از رفتارهای نمایشی آن‌ها می‌توان به زودباوری، هیجانات گسترده و اغراق در عکس‌العمل‌ها اشاره کرد.

اختلال شخصیت نمایشی به چندین نوع تقسیم می‌شود که در هر کدام از این نوع‌ها، علائم مختلفی دیده می‌شود. یکی از این نوع‌ها، اختلال شخصیت نمایشی هیستریونیک است که با علائمی همچون نیاز به توجه، غرق شدن در جزئیات و نارضایتی در صورت عدم توجه دیگران همراه است.

تشخیص اختلال شخصیت نمایشی

تشخیص اختلال شخصیت نمایشی، بسیار پیچیده است و نیازمند بررسی‌های دقیق و جامع است. به طور کلی، تشخیص این اختلال، بر اساس علائم بالینی و تاریخچه پزشکی و روانشناختی بیمار تعیین می‌شود.

یکی از روش‌های تشخیص اختلال شخصیت نمایشی، استفاده از “رده‌بندی تشخیصی و احتمالی اختلالات روانی” (DSM) است. این رده‌بندی، توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) ارائه شده و شامل یک سری معیار بالینی است که برای تشخیص اختلالات روانی، از جمله اختلال شخصیت نمایشی، استفاده می‌شود.

"تشخیص

در DSM-5، برای تشخیص اختلال شخصیت نمایشی، معیارهایی مانند “نیاز به توجه و تحسین دیگران”، “عملکرد اجتماعی و حرفه‌ای نا مطلوب”، “بیش‌ از حد معتقد به رابطه‌ های نزدیک” و “عدم پایبندی به قوانین و مقررات” بررسی می‌شود. به عنوان مثال، یک فرد با اختلال شخصیت نمایشی، ممکن است برای جلب توجه و تحسین، رفتارهای نامناسبی از خود نشان دهد و در روابط شخصی خود، به دنبال تأیید و تحسین باشد.

همچنین، برای تشخیص این اختلال، باید از تاریخچه‌ی پزشکی و روانشناختی بیمار، اطلاعات کافی به دست آید. این شامل جزئیاتی مانند تجربیات کودکی، روابط خانوادگی، تاریخچه درمان‌های قبلی و علائم بالینی موجود است.

فهرست مطالب

نگاه اجمالی
ملاک های تشخیص اختلال نمایشی
تشخیص افتراقی اختلال نمایشی
درمان اختلال شخصیت نمایشی
روان درمانی
دارو درمانی
نشانه‌ها
ویژگی های افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی
شخصیت نمایشی می تواند روی زندگی همه اطرافیان خود اثر بگذارد.
همسر مناسب شخصیت نمایشی
چند توصیه برای زندگی با ”نمایشی” ها
واقعیت هایی در مورد شخصیت های نمایشی
دلایل رفتارهای نمایشی و اغواگرایانه
تحلیل شخصیت هیستریونیک
منابع و ماخذ

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 15

فرمت فایل: WORD